Jul 16, 2007

عملت ايه في عيد الحب


عيد الحب.ياتري عملت ايه؟
طبعا هيبقي سؤال سخيف جده لو انت مش مرتبط وطبعا اجابتك هتبقي ايه السؤال السخيف ده.
اما لو كنت مرتبط طبعا هتتنهد وتحط ايدك علي قلبك وتقول اااااااه.وتبدا تحكي اليوم من اول رساله الموبايل الرومانسيه جدا ثم التحضير للهديه واللي غالبا هتبقي دبدوب احمر كبير محطوط في قفص (روتين يخنق) ثم الخروج مع حبيبك في عشاء رومانسي علي ضوء الشموع.
ورأيي الحقيقه لو كنت مرتبط او مش مرتبط سواء خرجت او قعدت في البيت تتفرج عالتليفزيون انت لازم تستمتع باليوم ده وفيه بتكون الشوارع كلها حمرا من اول الورود لحد الكروت يعني الدنيا بتبقي احمر في احمر ووردي اوي
كلنا نفسنا نعيش اليوم ده (بيني وبينكم انا بتشائم من عيد الحب بس متقلوش لحد)في الواقع ان اي حد فينا نفسه يحتفل بعيد الحب مع حبيبه ولو انت وحيد هتلاقي نفسك بدور علي نصك التاني
وبما اني بتكلم عن عيد الحب لازم نتكلم شويه في الحب
والبدايه بسؤال طرحته علي نفسي وهو يعني ايه حب؟ومن غير بحث عن اجابات محدده فالأجابه تختلف احيانا وتتشابه احيان اخري وتتناقض في كثير من الاحيان .عشان كده قررت اني اضع مفهوم خاص بي عن الحب
وهو ان الحب يختلف باختلاف الشخص المحب.يعني ممكن واحد يشوف الحب يعني يلاقي طرف اخر يبادله نفس الشعور والأهتمامات
واخر يري الحب انه يقابل شخص يفهمه دون الحاجه الي الكلام...والي اخره من معاني وتعريفات عن الحب
اما بالنسبه لي الحب هو العثور علي شخص لاتستطيع ان تتخيل حياتك بدونه.معه تشعر بالامان.تعشق سماته التي تثير غضبك قبل سماته الجميله.هو بأختصار شخص يرسم الأبتسامه علي وجهك بشكل مستمر ولاتعرف سر السعاده التي تشعر بها في وجوده.هو شخص يمنحك الاسره التي طالما حلمت بيها.بأختصار شخص يختصر كل الحياه فهو الاخ والاب والابن .شخص يستحق ان يحمل لقب حبيبك ومعه تندم علي كل لحظه لم تعشها معه
والي ان تعثر علي هذا الشريك .عليك ان تنتظر وتترقب فقد تعثر عليه بأسرع مما تتخيل.لاتبحث عنه سوف يأتي لك دون ان تتوقع قدومه فقط كل ماعليك عمله هو ان تستعد فالكثيرون يعتقدون ان لديهم القدره علي الحب ولكن في بعض الاحيان يحب الانسان نفسه اكثر من اي شيء ولا يجد في قلبه مساحه لحب الاخرين....

2 comments:

Marwa said...

ازيك ياباشا
وحشاااااااااني موووت والله
الا انتي بتسالي عملنا ايه في عيد الحب
انا ااقلك اول مرة يعدي عليا عيد الحب في الجامعه وزي ماحضرتك عارفه ان السلك ضارب معايا يعني ماكنش في فالنتينو اليوم ده
المهم اليوم دا كان بجد يوم مختلف
تليفوونات من صحابي الصبح يالا يامروة علشان ننزل الجامعه النهارده اليوم هيبقى تحفه
انا طبعا برد وااقلهم انا مش هنزل النهارده انا هنزل احنس نفسي طبعا خالتك قالتلي ياهبله انزلي يمكن تلاقي واحد زيك لوحده ومش لاقي حد ويكون معاها هديه وتعيشي
الحاجه الفت فيلم عربي وهي قاعده
ههههههههههههه
المهم حلفت ميت طلاق اليوم دا ما هنزل وفضلت اندب حظي في البيت
ماله الواد عبدو المكيانيكي والنبي واد حلو وكسيب واهو كان ماشني بالفزبه بتاعته الجامده طحن وعزمني على كازوزه
المهم لو عيد الحب الجاي مالقتش الفلنتينو بتاعي هبقى ارن على عبدو
:D

Hanan Mohammed said...

ولا يهمك يا مروه دي الدنيا متفاته ومحدش واخد منها حاجه